TUMS Meetdiensten
Interesse in een meter of energiemonitoring Offerte aanvragen
Interesse in een meter of energiemonitoring Offerte aanvragen

Aansluitingen

Wat is het verschil tussen kleinverbruik en grootverbruik?

Een kleinverbruik aansluiting betreft een aansluiting tot en met 3x80A, terwijl een grootverbruik aansluiting een capaciteit heeft van meer dan 3x80A.

Van wie ontvang ik de EAN-code?

De EAN-code wordt verstrekt door uw netbeheerder. Deze code bevat informatie over het adres, het gecontracteerde vermogen, de fysieke capaciteit van de aansluiting en de status van de aansluiting.

Apparatuur en functionaliteit

Beschikken jullie over apparatuur om te schakelen op vermogen?

Wij hebben geen actieve apparatuur om bijvoorbeeld zonnepanelen uit te schakelen bij overmatige teruglevering. Wij leveren echter wel een signaal uit de meter, waarmee u door derden apparatuur kunt laten installeren voor het realiseren van een schakelsysteem.

Factuur

Ik wil iets weten over mijn factuur

Als u vragen heeft over uw factuur, dan kunt u uw vragen stellen per mail via info@tumsbv.nl of contact opnemen met onze klantenservice: 0113 – 28 85 60. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 08:30 tot 17:00 uur.

MESWeb

Zoeken meetpunten/aansluitingen met meters

Bij een zoekopdracht op meetpunten/aansluiting worden alle gevonden items getoond. Vul voor het zoeken naar aansluitingen/meetpunten waar een meter aanwezig is een wildcard (*) in het zoekveld en voer de zoekopdracht nogmaals uit. Nu worden alleen meetpunten/aansluiting getoond waar een meter aanwezig is.

Moet ik bij zoeken rekening houden met het gebruik van hoofd- en kleine letters?

Nee, de zoekopdrachten zijn niet gevoelig voor hoofd- of kleine letters

Hoe kan ik een wildcard gebruiken bij zoekopdrachten?

Er kan een * als wildcard worden gebruikt. Een wildcard is een soort joker en vervangt één of meerdere karakters in een zoekopdracht.

Hoe kan ik de zoekresultaten sorteren?

Zoekresultaten kunnen worden gesorteerd door te klikken op de kolomnaam. Eén keer klikken is oplopende sortering, nog een keer is aflopende sortering.

Hoe actueel zijn de gegevens in MESWeb?

Deze gegevens worden iedere nacht ververst en geeft daarmee een actueel inzicht in het aansluitingen- en meterregister.

Kan ik mijn verbruiksdata opvragen?

Ja, u kunt uw verbruiksdata eenvoudig opvragen. Dit kan eenmalig of continu via ons online energiemonitoringsportaal EMI, of via een API-koppeling. Afhankelijk van uw contract kunnen hier extra kosten aan verbonden zijn.

Kan ik mijn piekbelasting bij jullie opvragen?

Met een account in ons online energiemonitoringsportaal EMI kunt u zelf uw piekbelasting inzien. Heeft u geen toegang tot EMI, dan kan onze afdeling meetdata de piekbelasting voor u opzoeken. Ook hiervoor kunnen, afhankelijk van uw contract, extra kosten gelden.

Meteropname

Welke categorieën zijn er?

Voor nu zijn er de categorieën Enduris en TUMS Infra. De opnames voor TUMS Infra hebben een kortere doorlooptijd en hogere prioriteit. Met deze functie kan je die makkelijk filteren.

Hoe weet ik welke opnames ik eerst moet lopen?

De opnames met hoogste prioriteit komen, bij inloggen, bovenaan te staan. Die hebben dan ook de hoogste prioriteit. Prioriteit wordt bepaald aan de hand van de opdrachtgever (TUMS Infra heeft hogere prio dan Enduris) en de sluitingsdatum (datum waarop de meterstand uiterlijk binnen moet zijn).

Ik zie niet al mijn opnames

Controleer of je een filter ingesteld hebt of dat je op de kaart ingezoomd bent en verwijder die filters.

Ik kan mijn bon niet afronden

Dan zijn niet alle verplichte acties afgerond. Controleer de openstaande acties en probeer het opnieuw.

Waarom moet ik een foto maken bij afwijkende stand?

Dan kan de backoffice medewerker, bij validatie van de meterstand, de foto erbij halen en hoeven ze de meteropnemer daar niet mee lastig te vallen en is een extra check voor de meteropnemer om te zien of de stand goed is ingevoerd.

Ik kan niet alle acties afronden op een opnamebon

Dat kan verschillende oorzaken hebben. Het kan zijn dat je alleen de elektriciteitsmeter kan opnemen en de gasmeter weg is. De meterstanden van de elektriciteitsmeter kan je dan invoeren en bij de gasmeterstanden geef je, bij “indicatie meter probleem”, aan dat de meter onvindbaar is. Je hoeft dan geen stand in te voeren en de bon kan afgerond worden.

Kan ik een reeds afgehandelde opnamebon nog aanpassen?

Ja, maar die moet je dan wel even opzoeken in je “Afgesloten meteropnames”. Als je bijvoorbeeld iemand niet thuis treft, dit al verwerkt hebt in de app en de klant laat je alsnog naar binnen, dan kan je de meterstanden nog gewoon invoeren en dan worden ze verwerkt.

Kan ik via TApp ook navigeren naar het adres?

Ja, als je een opnamebon opent dan kan je kiezen voor “toon op kaart” en daar kan je, bovenin, er voor kiezen om met je navigatieapp naar het adres te rijden.

Tussenmeters

Kunnen tussenmeters overal worden geplaatst?

Nee, het is raadzaam om een schouw te laten uitvoeren. Op basis hiervan kunnen wij bepalen of de plaatsing van een tussenmeter mogelijk is binnen uw installatie.

Voorbereiding en installatie

Wie is verantwoordelijk voor de voorbereiding van een bruto productiemeter?

De voorbereiding van een bruto productiemeter wordt uitgevoerd door uw installateur, niet door het meetbedrijf.

Wie legt de installatie aan voor een Secundair Allocatiepunt (SAP) in een MLOEA-constructie?

De aanleg van een Secundair Allocatiepunt (SAP) in een MLOEA-constructie wordt uitgevoerd door uw installateur of netbeheerder. Het meetbedrijf is alleen verantwoordelijk voor het plaatsen van de meter.

Algemeen

Hoe zit het met de algemene voorwaarden?

Waarom heb ik een erkend meetverantwoordelijke partij nodig?

Als u in Nederland een grootverbruiksaansluiting voor elektriciteit of gas heeft, bent u wettelijk verplicht een erkend meetverantwoordelijke partij aan te stellen. Wij zorgen voor een correcte registratie en distributie van uw meetdata en dragen zorg voor het beheer en onderhoud van uw meters.

Bieden jullie een leegstandstarief aan?

Omdat wij verantwoordelijk blijven voor het beheer, onderhoud en uitlezen van uw meters, bieden wij geen leegstandstarief aan.

Is een meetbedrijf verplicht?

Ja, voor grootverbruikers van energie is een erkend meetbedrijf verplicht. Volgens de Nederlandse wet- en regelgeving moet elke grootverbruikaansluiting voorzien zijn van een goedgekeurde meetinrichting en een meetverantwoordelijke partij die instaat voor correcte meting, registratie en doorgifte van energiedata. TUMS Meetdiensten is zo’n erkend meetbedrijf.

Wie is de meetverantwoordelijke partij?

De meetverantwoordelijke partij is het meetbedrijf dat zorgt voor het correct meten, registreren en aanleveren van jouw energieverbruik. Voor grootverbruikers ben je verplicht zelf een meetverantwoordelijke partij te kiezen, zoals TUMS Meetdiensten.

Hoe weet ik wie mijn meetbedrijf is?

Bij grootverbruikers staat het meetbedrijf vaak vermeld op de netbeheerfactuur of in het contract. Zoek je nog een meetbedrijf? Dan heb je vrije keuze uit één van de erkende meetbedrijven in Nederland. TUMS Meetdiensten is uiteraard een erkend meetbedrijf.

Wat zijn de kosten van een meetdienst voor grootverbruik?

De kosten variëren afhankelijk van het type aansluiting, de meetinrichting en de benodigde diensten (zoals datadoorlevering, validatie en rapportage). TUMS Meetdiensten biedt maatwerkoplossingen tegen goede tarieven. Vraag vrijblijvend een offerte aan voor een prijs op maat.

Wat doet het meetbedrijf?

Een meetbedrijf zoals TUMS Meetdiensten installeert en beheert de meetinrichting, verzamelt en valideert verbruiksgegevens (zoals kwartierwaarden), en levert deze gegevens door aan netbeheerder. Zo zorgen we voor transparantie, betrouwbaarheid en naleving van wetgeving.

Wat is een meetdienst?

Een meetdienst omvat alle werkzaamheden rondom het meten van energieverbruik: van installatie en beheer van de meter tot het uitlezen en aanleveren van meetdata. Voor grootverbruikers zijn meetdiensten verplicht en vormen ze de basis voor betrouwbare energiefacturatie.

Wat doet een meetverantwoordelijke?

De meetverantwoordelijke is verantwoordelijk voor correcte, betrouwbare en tijdige registratie van het energieverbruik. TUMS Meetdiensten zorgt als meetverantwoordelijke dat jouw energiedata klopt, voldoet aan de eisen van de netbeheerder en op tijd beschikbaar is voor alle partijen.

Wat is een grootverbruiker energie?

Je bent grootverbruiker als je elektriciteit afneemt via een aansluiting groter dan 3 x 80 Ampère of als je een gasaansluiting hebt groter dan 40 m³ per uur. Als grootverbruiker ben je verplicht om een erkend meetbedrijf zoals TUMS Meetdiensten in te schakelen.

Hoe kan ik mijn kwartierwaarden opvragen?

Kwartierwaarden zijn de verbruiksdata per 15 minuten. Als klant van TUMS kun je, indien dit gewenst is, toegang krijgen tot een online portal, waarin de data beschikbaar wordt gesteld en je kunt downloaden.

Wie is de eigenaar van de gasmeter?

De eigenaar van de gasmeters is de netbeheerder. De eigenaar van de meetdiensten meter is TUMS Meetdiensten. In sommige gevallen kun je de meter voor de meetdiensten ook kopen, dan ben je zelf eigenaar van deze meter. Bij een kleinverbruikmeter is de netbeheerder de eigenaar van de meter.

Van wie is de elektriciteitsmeter?

De eigenaar van de elektriciteitsmeters is de netbeheerder. De eigenaar van de meetdiensten meter is TUMS Meetdiensten. In sommige gevallen kun je de meter voor de meetdiensten ook kopen, dan ben je zelf eigenaar van deze meter. Bij een kleinverbruikmeter is de netbeheerder de eigenaar van de meter.

Wat kost een meetbedrijf?

De kosten hangen af van de aansluiting, type meetinrichting en gewenste rapportages. Denk aan een vanafprijs van enkele honderden euro’s per jaar. Bij TUMS Meetdiensten ontvang je altijd een heldere offerte voordat we een samenwerking aangaan.

Wat is meetdata?

Meetdata zijn de geregistreerde waarden van jouw energieverbruik, vaak per kwartier of uur. Deze data vormen de basis voor energiefacturen, analyses en rapportages. TUMS Meetdiensten zorgt voor nauwkeurige, gevalideerde en veilige registratie van deze data.

Welke meetdiensten zijn verplicht voor grootverbruikers?

Voor grootverbruikers zijn de volgende meetdiensten verplicht: installatie van een goedgekeurde meetinrichting, registratie van verbruik (minimaal op kwartierniveau), validatie van meetdata en veilige doorgifte aan netbeheerder en leverancier. TUMS Meetdiensten regelt dit volledig voor je.

Wat is een maatcontract met een meetbedrijf?

Een maatcontract is een op maat gemaakte overeenkomst waarin meetdiensten, frequentie van datadoorlevering en aanvullende wensen worden afgestemd. TUMS Meetdiensten stelt samen met jou een contract op dat past bij je organisatie en energiebehoefte.

Welke meetdiensten zijn er?

TUMS Meetdiensten biedt onder andere:

    • Plaatsing en beheer van meetinrichtingen

 

    • Uitlezing van kwartierwaarden

 

    • Validatie en aggregatie van data

 

    • Doorgifte aan netbeheerder/leverancier

 

    Rapportages en energie-analyses

Wat is een meetinrichting?

Een meetinrichting is het geheel van apparatuur (zoals elektriciteits- of gasmeter) dat wordt gebruikt om energieverbruik te meten. Voor grootverbruikers moet deze voldoen aan de eisen van de netbeheerder en erkend zijn door een meetbedrijf zoals TUMS Meetdiensten.

Biedt TUMS Meetdiensten ook de mogelijkheid om mijn meetdata in te zien?

Om een complete inzage te krijgen in al uw energiestromen hebben we een handige webportal ontwikkeld, genaamd EMI. Daarmee krijgt u inzicht in de meetdata van alle meters die in uw panden aanwezig zijn. EMI geeft u een overzicht van al uw energiestromen. Snel, eenvoudig en op elk gewenst detailniveau!

Wat doet TUMS Meetdiensten allemaal?

  • Plaatsen, beheren en onderhouden van de meetinrichting;
  • Wettelijke periodieke kwaliteitscontrole;
  • Controleren en verstrekking van de meetdata;
  • Storingsmonitoring en storingsafhandeling van de meetinrichting(en);
  • Tools voor inzage in meetdata en in de meetpunten
  • Helpdesk en onafhankelijk advies.

Voor een uitgebreide opsommingen van onze producten en diensten zie ook Oplossingen.

Is TUMS Meetdiensten gecertificeerd?

Een grootverbruiker van gas en/of elektriciteit is zelf verantwoordelijk voor het meten van het energieverbruik. Daarvoor moet hij een gecertificeerde meetverantwoordelijke in de armen nemen. Meetbedrijven dienen gecertificeerd te worden door TenneT. TUMS Infra (i.c. TUMS Meetdiensten) is door TenneT aangewezen als Erkend Meetverantwoordelijke voor elektriciteit en gas.
Voorts is TUMS Infra (i.c. TUMS Meetdiensten) door Energie Data Service Nederland gecertificeerd als ODA (Onafhankelijke Diensten Aanbieder) en kan TUMS Meetdiensten meetdata uit slimme meters opvragen.

TUMS Meetdiensten beschikt over de volgende ISO-certificaten:
ISO 9001 (Kwaliteitsbeleid);
– ISO 14001 (Milieu);
– ISO 27001 (Informatiebeveiliging);
Voor veiligheid is TUMS Meetdiensten in het bezit van het VCA** certificaat.

 

Wat zijn de bedrijfsgegevens van TUMS Meetdiensten?

Bezoekadres
Smithweg 3
4462 HCGoes

Postadres
Postbus 399
4460 AT  Goes

Tel 0113 – 28 85 60
email: info@tumsbv.nl
website: www.tums-meetdiensten.nl

Bank
BIC: RABONL2U
NL36 RABO 0308 5684 35

KvK
nr. 22052034
BTW nr. NL811563285B01

Wie is TUMS Meetdiensten?

Als voorname speler op de Nederlandse metermarkt verricht TUMS Meetdiensten elektriciteit-, gas-, water-, stoom- en warmtemetingen. We zorgen voor een adequate distributie van meetdata. Met onze tools ondersteunen we onze klanten bij het verkrijgen van meer inzicht in hun verbruiken. Overal, altijd en eenvoudig. Op die manier helpen we onze klanten ook bij het realiseren van hun duurzaamheidsdoelstellingen. Meten is weten. Dat weten we al heel lang. Dankzij technologische ontwikkelingen, zoals big data en kunstmatige intelligentie (AI), weten we ook steeds meer en kunnen we meer vastleggen. Daardoor wordt meten nog belangrijker.

Dat alles doen we met een team van 27 betrokken en deskundige medewerkers vanuit Goes.

TUMS Meetdiensten beschikt over de volgende certificaten:
– ISO 9001 (Organisatie);
– ISO 27001 (Informatiebeveiliging;
– VCA** (veiligheid).